راز همدردی و غم با موسیقی غمگین
نوشته شده توسط : علی

راز همدردی و غم با موسیقی غمگین

کنجکاو برانگیزترین تجربه، احساس همدردی با موسیقی است، که اساس شیفتگی ما به موسیقی غمگین محسوب می شود. توصیف این تجربه کمی دشوار است، اما این احساس اغلب شدید و لذت بخش است. البته به نظر نمی رسد هرکسی قادر به تجربه آن باشد. پس چه کسانی چنین احساسی را تجربه می کنند؟  از لحاظ حسی، افرادی که به راحتی می توانند احساس همدلی کنند به سادگی هم احساس همدردی  با موسیقی را تجربه خواهند کرد.

برای آزمایش این فرضیه، محققان از ۱۰۲ نفر برای شرکت در آزمایش استفاده کردند. محققان قطعه موسیقی های غمگینی را برای این افراد پخش کردند.
محققان در این آزمایش از موسیقی هایی استفاده کردند که بعید می دانستند، شرکت کنندگان پیش از این به آنها گوش داده باشند، تا از هر گونه منبع خارجی احساسات مانند خاطرات خاصی که با یک قطعه موسیقی خاص داشته اند و یا مفهوم ترانه جلوگیری کنند. به عبارت دیگر، محققان می خواستند، مطمئن شوند، پاسخ های عاطفی شرکت کنندگان به خاطر خود موسیقی است و نه چیز دیگر.

همچنین از شرکت کنندگان خواسته شد، اطلاعاتی گسترده پس زمینه ای  را در اختیار محققان قرار دهند، از جمله، تا چه حد مستعد تجربه احساسات نوستالژیکی هستند و حال و هوای و وضعیت سلامتی و کیفیت زندگی آنها چگونه است. تجربه ای که شرکت کنندگان داشتند، از احساس آرامش و یا گاهی اوقات اضطراب و عصبی بودن متغییر بود.

برای گوش دادن به آهنگ های غم روی دانلود آهنگ غمگین ماهان موزیک کلیک کنید.


شرکت کنندگانی که تجربه همدردی با موسیقی را داشتند، احساسات شدید، لذت بخش و در عین حال غمگینی را تجربه کردند. مهمتر از همه، محققان متوجه شدند، افرادی که امتیاز بالایی در آزمون همدلی داشته اند، بیشتر احساس همدردی با موسیقی می کنند.  در مقابل کسانی که تمایل کمی به همدلی داشته اند، به ندرت با موسیقی همدردی می کردند.

نکته دیگر اینکه، یافته های محققان نشان می دهد، نکته کلیدی برای لذت بردن نه تنها توانایی همدردی با احساسات غم آلود موسیقی است، بلکه توانایی خود تنظیمی و دور شدن از این روند است. این جز خاص همدلی، نگرانی همدلانه نام دارد. در حالی که همدلی به معنی پاسخ به احساسات کسی با تجربه کردن احساساتی مشابه است، نگرانی همدلانه همچنین به معنی احساس دلسوزی، همدردی و همدلی است. افرادی با این صفت خاص، میزان همدلی بیشتری با موسیقی داشته اند.

این مطالعه شواهد بیشتری به مطالعات قبلی افزود که نشان می داد، موسیقی به شناخت اجتماعی مرتبط است. افراد حساسی که تمایل به همدردی با افراد دیگر دارند (در این مورد همدردی با موسیقی غمگین) به نحوی طی فرایندی پاداش دریافت می کنند. در این مورد نظریه های مختلفی وجود دارد.





:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 6 / 5 / 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: