وظایف دفتر حقوقی چیست؟
نوشته شده توسط : علی

وظایف دفتر حقوقی چیست؟

 

سوالی که بارها پرسیده می شود این است که، وظایف دفتر حقوقی چیست؟

 

چه کارهایی در دفتر حقوقی انجام می شود؟

 

و سوالاتی از این قبیل …

پاسخ این است که دفتر حقوقی در واقع واحدی اداری است که جزو زیر مجموعه معاونت حقوقی و امور مجلس می باشد.

 

وظیفه دفتر حقوقی به طور کلی دفاع از حقوق وزارت متبوع در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی در کلیه مراجع قانونی ذیصلاح است. وکیل و همینطور دفتر حقوقی حامی و اجرا کننده عدالت هستند و محاکم قضایی هیچ گاه نسبت به آن ها بی تفاوت نخواهند بود و دفتر حقوقی و وکیل را به عنوان طرف دعوا به شمار نمی آورند، زیرا وکلا نقش مهمی در اجرا نمودن عدالت دارند و نقش دفتر حقوقی نیز در این میان بررسی و تشخیص عملکرد دستگاه قضایی به نحوی صحیح و براساس حق و باطل می باشد.

 

اگر در دنیا چنین فرضی وجود داشت که هر شخص خطاکاری در هنگام نقض قوانین یا اختلاف بر سر امری خود به صورت داوطلبانه نزد قاضی مراجعه کرده و حقیقت را اعتراف می نمود کار بسیار آسان می شد و دیگر نیازی به وکیل و دفتر حقوقی نبود. اما مطمئنا در واقعیت چنین نیست، در عالم حقیقی صدور حکم شایسته برای هر دعاوی نیازمند یک دستگاه است تا رای و نتیجه مطلوب را ارائه دهد و آن دستگاه نیز نظام دادرسی کشور می باشد.

 

یک دفتر حقوقی کاملا مستقل و متمایز از دیگر مشاغل حقوقی می باشد، در این دفتر شغل وکلا یکی است حتی از ابزارهای قانونی یکسانی نیز استفاده می کنند اما روش هر کدام در استفاده از این ابزارهای قانونی است که آن ها را از هم متمایز کرده است. در دفتر حقوقی وکیل به عنوان یک کاسب عمل نمی کند و نباید تنها هدف او دریافت حق الوکاله باشد، البته صحیح است که این شغل او و منبع درآمد اوست اما می بایست علاوه بر آن روی حق و حقوق موکلین خود نیز تمرکز نماید.

 

از وظایف مختلفی که یک وکیل در دفتر حقوقی بر عهده دارد می توان به فن بیان برای دفاع از دعوا اشاره نمود. این قسمتی از حرفه وکالت بوده و وکیلی که در دفتر حقوقی فعالیت می کند می بایست تخصص و تبهر لازم برای اداره دعوا را داشته باشد. مهم ترین و اصلی ترین هدف از ایجاد یک دفتر حقوقی قطعا کمک به اجرای صحیح عدالت می باشد. برای تاسیس دفتر حقوقی به پروانه وکالت یک وکیل دادگستری نیاز است.

 

منبع : https://asmofid.com/legal-services/





:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 19 / 5 / 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: