ویژگی­‌های کلی سبک رپ
نوشته شده توسط : علی

ویژگی­‌های کلی سبک رپ

شاید اولین ترانه‌­ای که به نام رپ به انتشار عمومی رسید، «طرب رپرها» (Rapper’s Delight) بود. سازندگان این ترانه یعنی گروه The Sugarhill Gang که نام خود را از یکی از محلات شهر نیویورک گرفته‌­اند، با گیتار، طبل و دست‌­زدن به ضبط ترانه می­‌پرداختند.

نگاهی به موسیقی رپ و رپرها؛ از نیویورک تا تهران +تصاویر و فیلم
گروه The Sugahill Gang

سبک رپ در یک نگاه کلی و بدون ورود به جزئیات فنی، چند ویژگی موسیقایی و کلامی دارد که در سال­‌های اولیه پیدایش رپ بسیار آشکارتر بوده است:

- ویژگی­‌های موسیقایی سبک رپ: ضرب‌آهنگ تند + بی­‌اعتنایی به ساختارهای آهنگ­سازی

- ویژگی­‌های کلامی سبک رپ: بی­‌اعتنایی به ساختارهای شعری و قافیه­‌سازی + انتقاد با چاشنی طنز + بیان تلخ واقعیت­‌های ناشنیده از معضلات اجتماعی و اقتصادی در طبقات پایین

در واقع هنرمندان این سبک، تلاش کردند تمام اجزای آن را برای اعتراض به وضع حاکم و شکستن هاله قدسی و سنگین پیرامون آن بکار گیرند و بجای آن، همه را به جدی­‌گرفتن مشکلات واقعی مردم، فارغ از تبلیغات پوشالی رسانه­‌ها و ژست­‌های رسمی دعوت کنند. ضرب‌آهنگ تند، نشان­‌دهنده درد­دل­های فراوان و عصبانیت از معضلات اجتماعی است؛ بی­‌اعتنایی به ساختارهای آهنگ­سازی و قافیه­‌پردازی نیز ناشی از نارضایتی فرد از وضعیت موجود و مخالفت با مشکلاتی است که ساختارهای رسمی مدرنیسم بر جامعه تحمیل کرده است. به بیان دیگر خواننده با همه توان و بکارگیری همه ابزارهایی که در اختیار دارد، هواداران خود را به شکستن تصورات نادرست از پیشرفت جامعه و توجه به واقعیت­‌های تلخ و ناشنیده از زندگی محرومان مجبور می­‌کند.

رپ به مرور زمان بر سایر سبک­‌های موسیقی اثر گذاشت و در ترکیب با آنها به ویژه پاپ، جاز و فانک (که برخی ریشه سبک رپ را نیز در همین سبک­‌ها جستجو می­‌کنند)، سبک­‌های جدیدی را ابداع کرد. هر خواننده­‌ای به ویژه برای سودآوری بیشتر، تلاش کرد موسیقی رپ را با سبک‌های محلی در کشور خود ترکیب کند.

برای مشاهده آهنگ ها به بخش دانلود آهنگ رپ هیت ملودی مراجعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 24 / 1 / 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: